woensdag 3 december 2014

The Smiths – Strangeways, here we come (30)


“There’s too much caffeine in your bloodstream and a lack of real spice in your life”
(A rush and a push and the land that we stand on is ours)

Een tijdje geleden ontsproot aan mijn zieke brein het idée om een lijstje samen te stellen met de 30 platen die me het meest hebben geraakt in mijn leven, om welke reden dan ook. Ergens onbegonnen werk … maar 30 albums terwijl het er makkelijk 100 zouden kunnen zijn … maar ok, we hebben geschrapt, gewikt en gewogen en in hoofdzaak het gevoel laten spreken … want daar draait het om voor mij … ik voel iets bij de muziek of ik voel er niks bij … verdere uitleg is onnodig.

Men kan en mag gewag maken van mogelijke slechte smaak van mijnentwege. Geen probleem.  Maar dat argument kan uiteraard aan mn reet roesten: ik schaam me niet voor mn –al dan niet slechte- smaak noch voor de muziek die me roert, boeit, doet wenen, op het randje brengt en me soms met een klein subtiel duwtje over dat randje heen duwt, uit de doos, in de wijde nieuwe wereld vol nieuwsgierigheden.

Ik wou deze lijst ook opdragen aan mn dochter omdat het dertig platen zijn die ze wel es zou moeten horen, ooit. Maar eigenlijk is dat je reinste bullshit. Ze moet die platen helemaal niet horen. Ze moet gewoon trachten gelukkig te zijn en minder fouten te maken dan haar vader, minder nadenken, meer leven. Die platen zouden een mooie bijzaak  kunnen zijn die misschien kan helpen maar in essentie … nah!


De plaat die de spits afbijt –er is enkel een willekeurige volgorde- is Strangeways, here we come van de illustere Smiths.

Toen ik 15 was en dit album verscheen in het jaar onzes heeren 1987 hadden The Smiths hun zwanenzang reeds ingezet en was de groep -naar het schijnt- feitelijk al uit elkaar. Niet dat je dat ergens aan hoort. De teksten van Mozz zijn als vanoudsher geweldig, de gitaarlicks van Johnny Marr erg geïnspireerd en de songs zijn van een ontzettend hoge kwaliteit.

Luister bv es naar nummer één van de b-kant van de plaat (jawel, ik heb dit kleinood op vinyl) Last night i dreamt that somebody loved me (no hope-no harm just another false alarm)

-“Wat is dat papa?”, vroeg mn dochter, wijzend naar de lp “Pyromania” van Def Leppard.
-“Das een geweldige plaat, muisje! Maar dat vraag je eigenlijk niet hé? Das zoals een cd, maar dan muziek op een grote platte, meestal zwarte plaat …”
-“Ah ja?  Toon dat dan eens, papa!”
-“tis wel Def Leppard hé schatje, maar dat vraag je eigenlijk niet hé … domme papa …”

Het eerste Smithsnummer dat ik ooit hoorde, was Girlfriend in a coma en eerlijk … ik wist niet wat ik hoorde … een gast met een engelenstem die eruitzag als een janetterige coiffeur en die zong over zijn vriendin, die nu in een coma lag en die hij wel had kunnen vermoorden en wurgen maar ergens hoopte hij toch dat er niks met haar zou gebeuren … EN hij wilde haar zeker niet zien … waarom? Had hij haar iets aangedaan nadat ze hem betrapt had met Glenn, de knappe bovenbuur die in een fitnesszaak werkte? Was this a gaything?

Alle zever daargelaten, spreken The Smiths een pak mensen aan met hun universele boodschap die zich van onbeantwoord verlangen, afwijzing, “foute” liefde en éénzaamheid over pure pathetiek uitstrekt tot een ironisch gevoel van romantiek dat altijd een twist krijgt die je niet verwacht …

Talloze universiteitsscripties werden gewijd aan de lyriek van Steven Patrick Morrissey die zich hult in een zweem van homoseksualiteit terwijl hij zelf beweert –ook al woont hij samen met een man- a-seksueel te zijn … mooi en mysterieus al taant zijn ster wat en profileert hij zich de laatste jaren af en toe als een pedante oude zeur die te lang op het toilet heeft gezeten terwijl hij niet kan kakken …

Wat niet wegneemt dat The Smiths en sommige solo albums van Mozz tot het eeuwige geheugen van de rockgeschiedenis behoren en binnen 100 jaar (like Mozart en Beethoven –ook al was deze laatste doof-) nog niks aan relevantie, frisheid en scherpte zullen hebben ingeboet!

And now some completely useless and boring info: Strangeways is een gebied in Manchester en de oude naam van Her Majesty’s Prison Manchester.  Het is maar dat u het weet … of je de naam nu nog terugvindt op richtingaanwijzers in greater Madchester is me een raadsel.

Andere aanrader van The Smiths: alles! (ook de bootlegs)!
Solo platen van Morrissey:  Your arsenal (your arse and all), Vauxhall and I, Viva hate, You are the quarry en Bona drag!

U doet er natuurlijk mee wat u wilt …








Geen opmerkingen:

Een reactie posten