dinsdag 27 januari 2015

New Model Army – The Ghost of Cain (27)


In 1993 releaste Sepultura hun succesvolle cd Chaos A.D. met daarop het voor hen lichtjes a-typische The hunt, een cover van het mij tot dan vrij onbekende New Model Army. Het nummer handelt over het recht in eigen handen nemen (tegen extreemrechts in dit geval) als justitie, politie en rechtbanken falen … of dit een goed idee is, laat ik in het midden maar dit nummer sloeg bij mij in als de spreekwoordelijke bom! (En is misschien zelfs één van de beste nummers op deze voornoemde cd maar das mijn mening.)

New Model Army werd opgericht in 1980 in het Engelse Bradford dat afgelopen zaterdag Chelsea uit de FA Cup kegelde, tot mijn groot jolijt, maar dit geheel terzijde en uiteraard niet terzake doent. De band is vernoemd naar het reactionaire leger dat opgericht werd door Oliver Cromwell (Oliver’s army-Elvis Costello &The Attractions) in 1645 en anti-royalistisch was met een leiding die eerder op kunde dan op sociale klasse was gebaseerd. Dit leger slaagde er zelfs in om -tijdelijk- de Britse monarchie om ver te werpen …

De muziek van NMA wordt omgeschreven als post-punk but what’s in a name? Het klinkt allemaal als punk met een akoestische gitaar, een viool en drums maar het geheel ruikt erg fris, is wild en slaat je recht in het gezicht! Tekstueel wordt er met de  linkerhand  geschreven … over de sociale strijd, werkloosheid, de politiek en het onrecht dat de werkende klasse in de jaren tachtig in het UK van Margaret Thatcher -a man we love to hate- te verduren kreeg …

Het geheel is erg op the Groot-Brittanië gericht (logisch voor een Britse band) en af en toe denk ik spontaan aan Billy Bragg, de troubadour van links met de glasheldere stem, de rake akkoorden, een folky rockinslag en songs machtig als the Chrysler Building.

Op The Ghost of Cain staan tien nummers die stuk voor stuk pareltjes zijn met als anker de nogal aparte en als een klok klinkende stem van zanger Justin Sullivan. Geen enkele song ruikt naar kattenstront (gelukkig maar want die stinkt erg) en uitschieters zijn The hunt, Lights go out, Poison street, 51st state (over Engeland als de 51ste staat van Amerika) en Western dream.


Akkoord, bij tijd en wijl klinkt het allemaal behoorlijk sloganesk en wanen we ons op een voetbalmatch waar de supporters Oi!-punk gezangen te berde brengen maar na al die jaren geeft de cd mij nog steeds een stroomstoot van jewelste en zing ik alle songs keihard mee als ik hem in de auto afspeel … misschien een beetje puberaal maar de dag dat dit niet meer kan, vergaat de wereld, is het kind in mij dood en dan, nu ja, dan kan ik ruitjeshemden gaan dragen, mijn haar langs de zijkanten van mijn hoofd grijs laten groeien, mijn baard afscheren en al mijn tattooages laten weglaseren …

NMA bleef met de jaren trouw platen maken die niet altijd even consistent en kwaliteitsvol waren mede door de vele personeelswissels en vooral het einde van de jaren tachtig met Thunder and consolation (1989) en het begin van de jaren negentig zijn met Impurity (1990) en The love of hopeless causes (1993) voltreffers van formaat  met erg lekkere platen!

Dus als u vandaag nog één nuttig ding doet, surf dan naar i-tunes en bestel één dezer bovenstaande kleinoden! Niet nadenken, gewoon doen!

Even nog wat nutteloze info voor de onverlaten onder u: Oi-punk is één van de vele punksubgenres. Het betreft hier een éénvoudige snelle variant met een pak passages die makkelijk mee te brullen vallen en die erg populair was bij skinheads uit de arbeiderswijken van een aantal Britse steden.

De naam werd ontleend aan het nummer “Oi!Oi!Oi!” van Cockney Rejects.  Later werd het genre ook tamelijk bemind in extreem-rechtse skinheadkringen met als bekendste exponent de band Skrewdriver. Maar laat dat een randfenomeen blijven!















Geen opmerkingen:

Een reactie posten